Long time no seen - Reisverslag uit Triesenberg, Liechtenstein van Marjolein Spek - WaarBenJij.nu Long time no seen - Reisverslag uit Triesenberg, Liechtenstein van Marjolein Spek - WaarBenJij.nu

Long time no seen

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

15 Maart 2010 | Liechtenstein, Triesenberg

Lieve allemaal

Jullie hebben alweer een poosje niets van mij gehoord (de meeste van jullie dan.)
Daarom dacht ik: nu ga ik toch echt weer even een stukje schrijven hoor! Dat mag nu wel weer een keertje.

Ja, ja. Er is alweer bijna een maand voorbij en er zijn vandaag nog precies 96 dagen over. De tijd gaat toch eigenlijk wel weer snel als je het naar je zin hebt en het druk hebt; dan heb je geen tijd om te bedenken dat je toch eigenlijk wel weer naar huis wilt.
Soms heb ik momenten waarop ik het de hele tijd Engels moeten spreken een beetje zat ben. Dan verlang ik weer naar Nederland; daar hoef je tenminste niet te denken terwijl je praat. Dan komt het allemaal gewoon vanzelf.
Dat is het nadeel van een nieuwe taal spreken. En het zal ook nooit zo goed worden als iemand die het al zijn/haar hele leven spreekt.
Daarom nu even: respect voor de mensen die een nieuwe taal moeten leren. En dan vooral Nederlands, want dat schijnt behoorlijk lastig te zijn.
Hardi en Giovanni, bijvoorbeeld, vinden Nederland heel grappig.
Giovanni kan het al een (heel) klein beetje. ‘Lekker’ en ‘eet smakelijk’ kende hij al. Ik heb hem ‘paddenstoel’ en ‘ongelofelijk’ geleerd.
Hardi daarin tegen, komt uit Estland (die taal lijkt een beetje op Russisch, dus totaal niet zoals Engels Duits en Nederlands, wat alle 3 nog wel een beetje op elkaar lijkt). Hij kan als Engels en Duits. Maar Nederlands is toch wel een beetje moeilijk.
Hem heb ik alleen nog ‘eet smakelijk’ geleerd, wat hij uitspreekt als eeshmaak. Hij heeft een beetje moeite met de ssss.
Toen ik voor het eerst Nederland tegen Hardi aan het praten was, moest hij nogal lachen. Nederland schijnt nogal grappig te klinken xD

Het leren van Duits, is voor mij iets makkelijker dan Nederlands leren voor Hardi :P
Ik hoor het hier heel veel en heb elke dag les.
Op dinsdag avond heb ik ook Engelse les, zodat ik een certificaat (een soort diploma) voor Engels kan krijgen. Dit is mijn E1.
Het is vooral zakelijk Engels wat ik daar leer. Ook dat gaat best wel makkelijk, omdat ik het veel spreek. Leer er nog wat van ook, bijvoorbeeld dat je in een zakelijke brief geen afkortingen mag gebruiken (bijvoorbeeld: ‘do not’ in plaats van ‘don’t’.)

Werken gaat verder ook goed.
Het schoonmaken van de kamers gaat steeds beter en ik mag nu ook in de keuken werken, waar ik onder andere leer koken.

Afgelopen weekend is ook weer druk geweest.
De Paralympics werden in Liechtenstein gehouden en het hotel geeft een speciale prijs voor de kamers voor de mensen van de Paralympics, dus het hele hotel zat vol.
Ik moest mijn kamer uit, want ook deze was al geboekt door iemand anders.
Vrijdag-zaterdag nacht heb ik in een andere kamer geslapen en zaterdag-zondag nacht heb ik bij een collega gelogeerd.
Was heel leuk.
Zondag hebben we samen de kamers gedaan omdat alle mensen in een keer weg gingen uit het hotel. Alle kamers moesten dus gedaan worden. Met weggaande mensen is het meer werk omdat de bedden dan ook verschoond moeten worden.
En dat terwijl Rosanna (mijn collega) jarig was!
’s Avond heeft ze van Martin een dinertje gekregen met haar moeder (die voor een week vanuit Duitsland over gekomen is) en haar vriend erbij.
En ik mocht ook mee eten!
Ik moet zeggen: het is heel leuk om het een keer vanaf de andere kant te zien!:D

Ondertussen ben ik trouwens weer terug in mijn eigen kamer, alles staat weer op zijn plek, wat veel werk was maar niet meer of minder dan dat ik verwacht had.
Ik ben in ieder geval wel blij dat ik weer terug ben, deze kamer is nu toch wel een beetje van ‘mij’. Het was ook een triest gezicht om mijn kamer zo kaal te zien toen ik weg ging.

Nog even voor groep 4: wat leuk zeg, dat jullie steeds mijn website komen bezoeken en berichtjes achterlaten! Dat vind ik echt super!
En hoe gaat het bij jullie in de klas?

En voor iedereen: ik hoop zo snel mogelijk weer iets op mijn site te kunnen zetten, maar ik weet nog niet wanneer.

Veel liefs (juf) Marjolein

Ps. als je nog zin in vakantie mocht hebben, kun je via mij ook een kamer reserveren, haha :D


  • 15 Maart 2010 - 22:23

    Linda H:

    Hoi Marjolein

    Wat gaaf om te horen/lezen dat jij het naar je zin heb daar. Goed hoor ik vind het super van je. En echt leuk om je verhaal te lezen. Zo blijven we allemaal bij van de dingen die bij jou gebeuren.
    Nou toytoy en nog heel veel leer/plezier.
    Groetjes Linda H

  • 15 Maart 2010 - 23:20

    Linda J:

    Goed om te lezen dat je leert koken, dat mag je in Nederland dan ook wel is gaan doen, op de scouting staat nog wel een gasformuis en daar heb je ook nog wel aardig wat pannen tot je beschikking :P

    Veel plezier nog e nik hoop dat het daar zo leuk zal blijven :) 96 dagen is nog altijd zeker een maand of 3 ;)

    xx

  • 16 Maart 2010 - 07:28

    Mama:

    hoi Marjolein,
    leuk dat je weer iets hebt geschreven. ik ga vandaag of morgen naar opa en oma, dan laat ik het aan ze zien.
    Veel plezier en tot msnens.
    mama

  • 17 Maart 2010 - 20:35

    Inge & Robin:

    Hey Marjolein,

    Wat heerlijk om zo je verhalen weer te mogen lezen.
    Zin in vakantie heb ik altijd, maar helaas er is veel werk te doen en mijn vakantie is pas over 4,5 maand......

    Geniet er maar nog even lekker van daar in de sneeuw :) ik ben blij dat het hier weg is en dat de lente er een beetje aan komt.

    Hoop snel weer wat van je te lezen.

    Liefs,
    Inge & robin

  • 24 Maart 2010 - 18:33

    Alanis Verkade:

    hallo marjolein,
    ik mag van mama jouw een berichtje sturen dus dat doe ik nu, het is vandaag
    lekker weer en ik heb buiten gespeeld,we waren de hele dag vrij van school dat was ook leuk, nog veel plezier daar en tot ziens, alanis, groep 4a de kameleonxxxxx


  • 08 April 2010 - 19:55

    Riekie:

    Hai Marjolein.
    Wat fijn dat je het naar je zin hebtAls ik het zo lees ,leer je daar ook veel duits en engels ,dat is alleen maar goed voor je.Het is ook zo fijn dat je het zo leuk hebt onderelkaar
    Houwen zo!Geniet er nog van ,het is zo weer voor bij
    Ik wens je nog heel veel werk plezier
    Groetjes Riekie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Liechtenstein, Triesenberg

Marjolein

Voor een waterval in Canada

Actief sinds 30 Dec. 2009
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 16308

Voorgaande reizen:

25 Juni 2010 - 30 Juli 2010

The USA and Canada

12 Februari 2010 - 18 Juni 2010

Liechtenstein

Landen bezocht: